8 kroków, które powinien zrealizować każdy właściciel małej firmy

2019-07-29
Business plan małej firmy

Wszyscy wiemy, że Internet jest pełen pomocnych wskazówek i wiedzy na temat tego jak zacząć i prowadzić małą firmę. Jednak ilość danych dostępnych online może być czasem wręcz przytłaczająca - nawet dla najbardziej doświadczonych z nas. Staraliśmy się więc zawęzić nasze poszukiwania do tego, na czym powinieneś skupić się jako właściciel firmy w pierwszej kolejności. Jeśli planujesz rozpocząć działalność gospodarczą lub chcesz ulepszyć swój mały biznes: oto osiem tematów, które wyróżniliśmy na naszych listach:

1. Zarządzaj swoimi finansami

Najważniejszy powód, przez który małe firmy upadają, to brak bieżącego dostępu do gotówki, a nie brak zysków, jak można by pomyśleć. To właśnie  powód, dla którego musisz zrozumieć przede wszystkim to, jakie obszary w Twojej firmie mogą w największym stopniu wpływać na przepływy gotówki. Czy inwestujesz w zapasy i materiały? Do jak dużych ilości zapasów musisz mieć dostęp na bieżąco? Czy masz regularny dostęp do płatności? Czy gromadzisz płatności od klientów? Ile czasu zajmuje klientom dokonanie płatności? Czy masz kredyty, które musisz spłacić? I tak dalej.

Istnieje szereg warstw, które mogą wpłynąć na zapotrzebowanie na kapitał obrotowy. Powinieneś je zdefiniować, aby upewnić się, że Twoja mała firma odniesie sukces.

2. Twórz strategie w oparciu o własne dane

Naprawdę wierzymy w dane (podobnie jak w cały internet :), ale wiemy także jak ważne jest, aby opierać swoje plany na danych gromadzonych również samodzielnie. Uważamy, że każdy właściciel małej firmy powinien na bieżąco śledzić i gromadzić jak najwięcej danych.

Im dokładniej możesz śledzić skuteczność działań i opierać swoje strategie na danych, tym łatwiej na dłuższą metę poprawisz swoje decyzje biznesowe.

Śledzenie kluczowych wskaźników wydajności dla Twojej firmy i zrozumienie, dlaczego i co na nie wpływa, pomoże Ci podejmować lepsze decyzje, które pozwolą utrzymać Twoją firmę na właściwej drodze.

Załóżmy, że właściciel firmy uważa, że jego klienci zazwyczaj płacą w ciągu 30 dni. Śledząc rzeczywiste terminy płatności w swojej firmie i porównując je z tymi zadeklarowanymi przez kontrahentów, może szybko dowiedzieć się czy w rzeczywistości otrzymuje wynagrodzenie średnio np. co 45 dni (zamiast co 30 dni), a jeśli tak - może szybko i adekwatnie do sytuacji w jakiej działa, uzyskać - za pomocą faktoringu - dostęp do funduszy, na które czeka. Dzięki temu zapewni sobie "zdrowe" przepływy pieniężne w biznesie, zanim Jego firma wpadnie w finansowe kłopoty.

3. Zrozum, co Cię ogranicza

Właściciele firm często są skłonni skupiać się wyłącznie na ostatecznych wynikach. Monitorowanie, w jaki sposób poszczególne produkty lub usługi przyczyniają się do wzrostu sprzedaży (lub go obniżają) w całościowych wynikach Twojej firmy, może zmniejszyć straty i zapewnić Ci inwestowanie Twojego czasu i zasobów w najbardziej dochodowe produkty i usługi.

4. Twoja firma powinna być widoczna online

Internet i urządzenia, z których korzystamy, stały się integralną częścią naszej pracy i interakcji ze światem. Upewniając się, że Twoja firma jest obecna tam, gdzie są Twoi klienci, zwiększysz ich szanse na nawiązanie z Tobą kontaktu. Jeśli nie masz pewności od czego zacząć - sprawdź bezpłatne usługi oferowane przez Google, Facebook, Instagram lub YouTube.

5. Upewnij się, że masz wyrazistą markę i unikalną propozycję, z którą warto pozostać bez względu na wszystko

Ludzie są bardziej skłonni pracować z firmami, które mają spójnie  skonstruowaną markę i przedsiębiorstwami, które komunikują wyższy cel swoich działań. Czujemy się bardziej związani z markami i firmami, które nie dają nam poczucia, że działają wyłącznie dla pieniędzy.
Przypomnij sobie więc jaki był powód, dla którego rozpocząłeś swoją działalność. Bardzo możliwe, że w ten sposób znajdziesz także powód, dla którego Twoi klienci lubią z Tobą współpracować.

6. Inwestuj w marketing, który przyniesie Ci zwrot z inwestycji

Właściciele małych firm często uważają, że tak naprawdę nie rozumieją marketingu. Tym bardziej, że przecież nie można nikogo obwiniać za to jak szybko rozwija się dziś technologia.

Gdzie powinieneś wydać Twoje pieniądze?  Czy powinieneś reklamować się w radiu czy online? Co zadziała, a co nie przyniesie efektów?
Właściciele małych firm powinni zacząć w miejscach, które mogą być bezpłatne i łatwo dostępne dla użytkowników. Możesz także na początek nawiązać  kontakt  z lokalnymi firmami i ich właścicielami. Dowiedz się co naprawdę działa.

Jeśli masz stronę internetową, upewnij się, że korzystasz z Google Analytics (bezpłatne narzędzie), aby dowiedzieć się, jak ludzie znajdują Twoją firmę, skąd są przekierowywani i jak wchodzą w interakcję z Twoją stroną internetową.

Kiedy decydujesz sie na reklamowanie produktu zawsze myśl o tym, jak możesz śledzić swoje reklamy. Jeśli prezentujesz ofertę specjalną, śledź ją np. za pomocą specjalnego kodu promocyjnego. Pomyśl o oferowaniu tylko określonej usługi lub produktu. Przetestuj i wypróbuj różne strategie. W ten sposób dowiesz się, co dla Twojej firmy działa, a co nie.

7. Rozmawiaj ze swoimi klientami

Każdy właściciel firmy powinien rozmawiać ze swoimi klientami, aby dowiedzieć się, co im się podoba, a co nie. Otrzymywanie informacji zwrotnych może być jedną z najcenniejszych rzeczy, jakich potrzebuje Twoja firma. Radzenie sobie z negatywną krytyką może być trudne, ale pamiętaj, że to na pewno pokaże, jakie obszary Twojej firmy mogą wymagać większej uwagi.

8. Poznaj swoją konkurencję

Małe firmy są rdzeniem naszej gospodarki, więc - jeśli nie znalazłeś naprawdę niezagospodarowanej potrzeby - możesz być pewien, że będziesz miał konkurencję. Znajomość i zrozumienie konkurencji jest bardzo ważnym elementem zarządzania firmą.

Podsumowując: oto krótkie osiem tematów, z których stworzyliśmy naszą listę:

  1. Zadbaj o swoje finanse. Jeśli potrzebujesz partnera finansowego - pamiętaj, że dzięki faktoringowi od Ferratum, zawsze otrzymasz uczciwe i bezpieczne wsparcie w krótkim czasie. Wierzymy w łatwe i szybkie finansowanie małych firm. Tutaj możesz sprawdzić swój limit faktoringowy i dowiedzieć sie więcej.
  2. Śledź i wykorzystuj własne dane podczas tworzenia strategii.
  3. Zdefiniuj, jakie produkty lub usługi zapewniają Ci największe zyski.
  4. Zastanów się, gdzie są twoi klienci,  a jeśli istnieje szansa, że mogą cię szukać online, zalecamy Ci zapoznanie się z tym kanałem dotarcia.
  5. Ludzie uwielbiają czuć spójność z firmami, z których produktów/usług korzystają. Pomyśl o swojej marce także z tej perspektywy.
  6. Inwestuj w marketing, który przynosi Ci klientów. Jeśli Twoi klienci są online, Ty również próbuj być właśnie tam;)
  7. Rozmawiaj i słuchaj swoich klientów. Krytyka może czasem trochę ranić, ale uważamy, że warto.
  8. Monitoruj swoją konkurencję.

Na czym Ty skupiasz się w prowadzeniu własnej firmy? Być może w Twojej branży lista powinna zawierać kilka dodatkowych tematów? Chętnie je od Ciebie usłyszymy.

Mamy nadzieję, że spodobał Ci się ten artykuł. Pozostajemy w kontakcie!