W jaki sposób przyciągnąć i pozyskać utalentowanych pracowników do swojego MŚP

2018-12-16

W 2013 roku amerykańska firma Gallup badająca rynki na całym świecie zaprezentowała raport obejmujący 142 kraje, który wykazał, że zaledwie 13% pracowników na całym świecie jest zaangażowanych w swoją pracę.

63% pracowników na całym świecie przyznało, że „nie są zaangażowani” w swoją pracę, a kolejne 24% przyznało, że są „aktywnie niezaangażowani”. Tym, którzy „nie są zaangażowani”, brakuje motywacji i jest mniej prawdopodobne, aby inwestowali swój wysiłek w realizację celów firmy. „Aktywnie niezaangażowani” są w pracy nieszczęśliwi i bezproduktywni, co może mieć wpływ na rozprzestrzenianie się negatywnego nastawienia wśród pozostałych pracowników, w rezultacie wpływając na ich zadowolenie i produktywność.

Równie niepokojące jak powyższe statystyki są wyniki innej ankiety firmy Gallup, według których 71% milenialsów stwierdziło, że nie są zaangażowani lub są aktywnie niezaangażowani w swoją pracę. Co więcej, 60% milenialsów stwierdziło, że są obecnie otwarci na nowe możliwości zatrudnienia.

Ponieważ do 2020 roku milenialsi stanowić będą 40% siły roboczej, podczas przeprowadzania rekrutacji i zwiększania procesu zaangażowania w miejscu pracy należy mieć na uwadze to, w jaki sposób przyciągać i rekrutować odpowiednie talenty do swojego małej lub średniej wielkości przedsiębiorstwa:

Czego chcą mielenialsi?

Dawno minęły już czasy, kiedy firma mogła po prostu opublikować ogłoszenie o pracę, w której były wymienione wynagrodzenie i dodatkowe korzyści, żeby przyciągnąć talenty.

Milenialsi chcą czegoś więcej. Poszukują sensu i celu, więc pokazanie im listy korzyści nie wystarcza, aby przyciągnąć ich uwagę.

Większość firm skupiona jest na swoich klientach, natomiast Twoja firma powinna skupić się na wspieraniu i dbaniu o swoich własnych pracowników. Daj osobom poszukującym pracę możliwość zapoznania się z tym, jak pracuje się w Twojej firmie.

Zamiast wymieniać listę zadań na danym stanowisku, postaraj się odpowiedzieć na emocje, które odczuwa osoba poszukująca pracy. Opisując, w jaki sposób działają zespoły i jaki mają wpływ oraz jakie mają motywacje, będziesz dużo bardziej atrakcyjnym pracodawcą niż wtedy, kiedy wymienisz całą listę zalet danego stanowiska.

Przyciąganie i rekrutowanie kandydatów, którzy identyfikują się z misją firmy, jest dużo lepsze dla wszystkich – nie tylko dla kandydata, który może poczuć przywiązanie do marki, ale także dla zaangażowania i utrzymania pracowników.

Cel Twojej firmy to klucz do rekrutacji talentów

Badania pokazują, że milenialsi przywiązują mniejszą wagę do pieniędzy, natomiast bardzo dużo uwagi poświęcają sprawom społecznym oraz poczuciu celowości. Według ankiety przeprowadzonej wśród milenialsów przez firmę Deloitte w 2016 roku sześciu na dziesięciu milenialsów stwierdziło, że „poczucie celowości” było jednym z powodów, dla których wybrali swojego obecnego pracodawcę.

Artykuł opublikowany przez Gallup w maju 2016 roku stwierdza, że 21% milenialsów zmieniło w ciągu poprzedniego roku pracę, a zaledwie 50% planuje pozostać w swoim obecnym miejscu pracy przez kolejny rok.

Jednakże badania pokazują, że jeśli milenialsi wiedzą, jakie są wartości danej firmy i co odróżnia ją od jej rynkowych rywali, 71% z nich twierdzi, że planuje pozostać w obecnej firmie jeszcze przynajmniej rok.

W 2015 roku magazyn Forbes zamieścił artykuł, według którego milenialsi nie oczekują pracy – poszukują stylu życia. Milenialsi chcą wiedzieć, w jaki sposób firma odnosi się do spraw społecznych, co dobrego wnosi do życia społeczności oraz czy odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa jest zbieżna z ich własną.

Na czym polega wyjątkowość Twojej firmy?

O co chodzi Twojej firmie? Co sprawia, że Twoja firma jest inna od konkurencji?

Na czym polega misja Twojej firmy i czy jest ona jasna dla osób odwiedzających Twoją stronę internetową lub profil w mediach społecznościowych?

Przed wysłaniem podania o pracę milenialsi dokładnie sprawdzają każdego potencjalnego pracodawcę. Czytają recenzje w Internecie i rozmawiają ze znajomymi, aby poznać ich opinie. Czy możesz jako firma poprosić swoich sprzedawców, klientów i dostawców o wystawienie rekomendacji i napisanie recenzji dotyczącej Twojej firmy w Internecie?

Co reprezentuje Twoja firma? Jakiego typu kandydaci będą najbardziej odpowiedni dla Twojej firmy i w jaki sposób ich przyciągnąć?

Więcej świetnych relacji i wskazówek znajduje się w naszym biuletynie sieciowym!