Zasada 80/20 w przypadku małych firm

2018-12-16
The 80/20 Rule For Small Businesses

Zasada 80/20, inaczej zwana zasadą Pareto, jest teorią według której około 80% wyników pochodzi z 20% działań.

Innymi słowy, jeśli chodzi o prowadzenie małej firmy, 20% wszystkich klientów odpowiada za 80% Twoich przychodów.

Początki zasady 80/20

Teoria została sformułowana w 1906 r. przez włoskiego ekonomistę Vilfredo Pareto, obserwującego ogród! Pareto zaobserwował, że 20% strąków w jego ogrodzie odpowiada za 80% otrzymywanego grochu.

Później zastosował tę teorię do bardziej palących kwestii, takich jak ekonomia, i zaobserwował, że 80% majątku we Włoszech było własnością 20% populacji.

Dlaczego zasada 80/20 jest ważna dla Twojej małej firmy?

Zasada 80/20 może pomóc właścicielom małych firm w określeniu najlepszego sposobu alokacji swoich wysiłków i zasobów. To takie proste.

Przykładowo, możesz skoncentrować swoje wysiłki sprzedażowe na 20% klientów, którzy generują większość przychodów Twojej firmy.

Warto zauważyć, że zasada 80/20 odnosi się również do innych aspektów Twojej firmy oprócz przychodów. Na przykład 20% pracowników może być odpowiedzialnych za 80% produkcji, sprzedaży lub zysków firmy.

W jaki sposób możesz w związku z tym efektywniej wykorzystywać swój zespół i nim zarządzać?

Zarządzanie czasem 

Kolejną dziedziną, do której zastosowanie ma zasada 80/20 w przypadku przedsiębiorców i właścicieli małych firm, jest zarządzanie czasem.

Pamiętaj, czas to pieniądz. Jako przedsiębiorca naturalne dla Ciebie jest to, że próbujesz wszystko robić samemu – przywykłeś do tego. Ważne jest jednak, aby mądrze wykorzystać swój czas i zadać sobie pytanie, jak najlepiej nim zarządzać.

Bywa, że spędzamy czas na zadaniach, które można przekazać pracownikom i wykonać je bardziej efektywnie. Zamiast spędzać pół dnia na aktualizacji oprogramowania komputerowego lub wielu godzin na rozmowach telefonicznych, zastanów się, czy możesz zlecić te zadania innej osobie lub zatrudnić tymczasową pomoc.

Dotyczy to również odpowiedzi na setki wiadomości e-mail oraz sprzątania lokalu. Czy to najlepszy sposób na wykorzystanie Twojego czasu i energii, czy może warto te zadania zlecić innym?

Być może mógłbyś poświęcić ten czas na opracowywanie strategii sprzedaży, branie udziału w spotkaniach lub poszerzanie asortymentu produktów.

Nie zapomnij o relaksie 

Należy pamiętać, że rozsądne wykorzystywanie czasu nie oznacza pracy 24 godziny na dobę. Wszyscy mamy swoje optymalne godziny pracy i możemy działać na wysokim poziomie tylko przez X godzin dziennie. Nie wszystko może i powinno być zrobione w ciągu jednego dnia.

Przerwy i relaks są niezbędne do prowadzenia firmy. Pomagają Ci się skupić i naładować baterie. Będziesz bardziej skuteczny i wpadniesz na lepsze pomysły, gdy będziesz wypoczęty.

Czy stosujesz zasadę 80/20 w swojej firmie?

Jeśli chodzi o kapitał obrotowy i płynne prowadzenie swojej firmy, skontaktuj się z Ferratum Business, aby przekonać się, jak możemy ułatwić Ci życie!